Jak pracownicy zapatrują się na świadczenia pozapłacowe?

Jak wynika z badań „Confidence Index”, lista oczekiwań pracowników ulega zmianie. Otóż coraz częściej oczekują oni:

  • dostępu do szkoleń – ważne dla 93% badanych pracowników
  • możliwości korzystania z elastycznych godzin pracy – ważne dla 73% badanych pracowników
  • pracy zdalnej – ważne dla 63% badanych pracowników

Te zmienione zapotrzebowania dostrzegają też oczywiście pracodawcy. Zdaniem Dariusza Bogacza z biura prasowego BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, pracownicy mają możliwość brania udziału w szkoleniach tematycznych, kursach językowych czy też starania się o dofinansowanie do nauki (studia czy też kursy specjalistyczne).

Informacji na temat tego w jakim kierunku powinny zmierzać modyfikacje oferty świadczeń pozapłacowych dostarczają też badania Michael Page. Wynika z nich bowiem, iż 70% badanych pracowników liczy na to, iż otrzyma służbowy laptop i telefon, a 53% z nich – służbowy samochód.

Jaki zatem rozwój czeka rynek benefitów w Polsce?

Eksperci zauważają, iż konkurowanie benefitami staje się coraz trudniejsze. W zasadzie większość pracodawców oferuje bardzo podobny rodzaj świadczeń pozapłacowych. Jeśli zatem pragniemy się wyróżnić w tym zakresie, warto zadbać o to, by w swoim wachlarzu benefitów posiadać mniej popularne, będące elementem większego zainteresowania się pracowników, a tym samym kartą przetargową.

Poniższa tabela prezentuje, na podstawie 3 ostatnich lat, kwoty, jakie pracodawcy globalnie przeznaczają na benefity pozapłacowe oraz roczną wielkość benefitów na jednego pracownika.

Rok Wydatki roczne pracodawców na benefity pozapłacowe Roczna wartość benefitów pozapłacowych na jednego pracownika
2016 10,8 mld zł 1.308 zł
2017 11,3 mld zł 1.913 zł
2018 12,2 mld zł 1.995 zł

Jak widać z powyższego zestawienia, wydatki na benefity pozapłacowe systematycznie rosną. I to zarówno w skali globalnej, jak i w przeliczeniu na jednego pracownika. I te tendencje powinny zostać utrzymane w najbliższej przyszłości. Tym niemniej należy zakładać, iż znaczny rozwój czeka przede wszystkim świadczenia nietypowe i dziś jeszcze mało popularne.

Do takich dziś jeszcze niszowych benefitów należą zapewne dodatki do posiłków, zapewnienie zdrowych przekąsek w biurze czy też obdarowywanie pracowników specjalnymi punktami, wymienialnymi na bilety do kina czy teatru.

Zdaniem Piotra Dziedzica, dyrektora w przedsiębiorstwie rekrutacyjnym Michael Page, duże wrażenie na pracowniku może zrobić benefit w postaci dodatkowych dni urlopowych. Równie ciekawą propozycją może być możliwość zaoferowania pracownikom płatnego, dłuższego urlopu przeznaczonego na rozwój zawodowy i poszerzanie umiejętności, które w przyszłości mogą być przydatne dla danej organizacji. Co istotne, w Polsce tego typu udogodnienia nie są jeszcze mocno rozpowszechnione i stanowić mogą dodatkowy wyróżnik na rynku pracy.

Kolejnym ciekawym benefitem stać się może również dostęp do obsługi prawnej (określona liczba godzin w skali roku, w trakcie których skorzystać można z pomocy radcy prawnego w danej kancelarii). To bardzo ciekawa propozycja, gdyż może mieć wielorakie zastosowania. Niejedna osoba bowiem boryka się z problemem odszkodowania po wypadku, właściwego sporządzenia umowy kupna-sprzedaży czy też przekazania darowizny.

Ale nie tylko, gdyż przedmiotem takich usług mogą być też porady z zakresu prawa pracy, ochrony konsumenta czy też prawa spadkowego. Zakres tego rodzaju usług pracodawca określić może w umowie z kancelarią, częstokroć korzystając z usług tej, która na co dzień go obsługuje.

Z kolei zdaniem Dariusza Bogacza z biura prasowego BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, istotna dla pracowników okazuje się też możliwość udziału czy nawet realizacji własnych projektów wolontariackich. Co prawda nie jest to benefit sensu stricto, jednak stanowi realną wartość dla pracowników, którzy bardzo chętnie tworzą własne mikroprojekty wolontariackie, uzyskując na to przeróżnego rodzaju wsparcie.

Jak zatem ocenić posiadane benefity i wybrać te najlepsze?

Zdecydowanie najlepiej w takiej sytuacji zapytać samych zainteresowanych, czyli pracowników. Poniższa tabela prezentuje jakie motywatory pozapłacowe są dla pracowników najistotniejsze:

Motywator pozapłacowy Procent odpowiedzi pozytywnych
Przyjazna atmosfera 66%
Stabilność zatrudnienia 62%
Lokalizacja miejsca pracy, dogodny dojazd 60%
Rodzaj umowy, forma zatrudnienia 54%
Możliwość rozwoju/awansu 48%
Równowaga między pracą, a życiem osobistym 47%
Szkolenia 38%
Reputacja/pozytywny wizerunek pracodawcy 30%
Refundacja kosztów dojazdu do pracy 29%
Prywatna opieka medyczna 28%
Dostęp do najnowszych technologii 18%
Karnet na siłownię, karta sportowa 17%
Wartość firmy, kultura organizacyjna 17%
Karta „LUNCH” 16%
Karta z możliwością wejścia do kina, teatru 15%
Pozycja pracodawcy w obrębie branży, w której działa 10%
Podejmowanie przez pracodawcę działań CSR 6%

Znając zdanie i opinie pracowników, zdecydowanie łatwiej jest dopasować pakiet benefitów pozapłacowych do ich oczekiwań. Warto zatem, po zakończeniu wybranych programów socjalnych, zebrać opinie od użytkowników. Równie ważnym miernikiem będzie coroczne badanie satysfakcji pracowników z realizowanych programów. To pozwala wytypować te benefity, z których można zrezygnować, jak i te, które warto rozszerzyć i rozwijać.

Podsumowując, rynek świadczeń pozapłacowych systematycznie się rozwija. Jednocześnie stanowi on dla pracodawcy pewną kartę przetargową, gdyż dziś konkurowanie na rynku pracy samym wynagrodzeniem już nie wystarcza. Ponadto sam rynek benefitów pozapłacowych ulega znacznym przeobrażeniom. W miejsce standardowo obowiązujących pojawiają się nowe, które zaczynają przyciągać pracowników, pokazując im też, iż dany pracodawca dba o ich rozwój i dobre samopoczucie z pracy u niego.